Vrijdag 24 april via de ANWB een aanvraag gedaan voor privé lease van een Mazda MX-5. Oorspronkelijke prijs was €449 maar na het kiezen van meer kilometers en een andere kleur zou dit €489 worden. Redelijk snel een geautomatiseerde reactie ontvangen van LeasePlan met verzoek tot het verstrekken van benodigde gegevens.
Zaterdag 25 april: De gevraagde gegevens verstuurd en wederom redelijk snel een geautomatiseerde ontvangstbevestiging ontvangen. Tot dusver een goede indruk van de snelle afhandeling!
Dinsdag 28 april: Bevestiging ontvangen dat ik de Mazda kan leasen en een verzoek tot het plaatsen van een handtekening en het betalen van 1 eurocent voor de machtiging van de incasso.
Woensdag 29 april: Bevestiging ontvangen van ondertekening en betaling. Zelf even naar de plaatselijke Mazda dealer geweest om even te dubbelchecken of ik met mijn lengte wel in de MX-5 pas. Geen probleem. Volgens de ANWB website zou LeasePlan de auto bestellen "bij een dealer in of dicht bij jouw woonplaats." Plaatselijke dealer gaf wel aan het vreemd te vinden dat ik deze auto kan leasen omdat 'ie niet meer geleverd mag worden i.v.m. problemen met de uitstoot o.i.d. Mail gestuurd naar LeasePlan om opheldering en met het verzoek gebruik te maken van de op hun website vermelde mogelijkheid af te zien van de twee weken bedenktijd. Kort daarop weer een standaard mail van LeasePlan, zonder antwoord op mijn vragen maar wel met de vermelding van het ingaan van de twee weken wachttijd.
Donderdag 30 april: Standaard mailtje van LeasePlan dat de Mazda, na de bedenktijd, besteld zal worden bij Freeroad Almere. Almere ligt meer dan 100 kilometer van mijn woonplaats, in tegenstelling tot Mazda Kooij, letterlijk nog geen 100 METER bij mij vandaan! Verder geen antwoord op mijn vragen. Kort daarop belde de lokale dealer me om te bevestigen dat het door mij bestelde model inderdaad echt niet meer geleverd kan worden. Zelf contact gezocht met Freeroad Almere, welke ook meende dat dit model niet meer leverbaar is. Zou het navragen en me terug bellen.
Vrijdag 1 mei: Dealer in Almere belde terug met dezelfde bevestiging dat mijn gewenste model niet meer te leveren is. Zou contact op gaan nemen met LeasePlan om tot een oplossing te komen. Gaf al eerlijk aan dat het misschien wel iets duurder zou kunnen worden om het model te leasen dat nog WEL geleverd mag worden.
Woensdag 13 mei: Freeroad Almere belt me om te melden dat er eindelijk contact is geweest met LeasePlan. LeasePlan gaat nog deze week contact met me opnemen om uitsluitsel te geven. Een paar uur later weer een geautomatiseerde mail dat mijn 2 weken bedenktijd om zijn maar dat ze me nog een week extra geven i.v.m. Corona (wat tegenwoordig blijkbaar een excuus voor alles is) en daarna zouden ze mijn auto zeker gaan bestellen!
Maandag 18 mei: Zelf contact opgenomen met Freeroad Almere om te laten weten dat ik, buiten de geautomatiseerde e-mail, nog niets heb gehoord van LeasePlan. Altijd vriendelijke en behulpzame Sander was hierdoor lichtelijk geïrriteerd en zou WEER contact op gaan nemen met LeasePlan omdat hij ze al lang een voorstel had gedaan voor het leasen van het WEL leverbare model.
Dinsdag 19 mei: Eindelijk telefonisch persoonlijk contact met LeasePlan. Aanbod gekregen om het WEL leverbare model (de GT-M) te leasen voor 50 euro extra. Totaal bedrag zou daarmee op €539 per maand gaan komen. Telefonisch aangegeven daarmee akkoord te gaan. Nog dezelfde dag weer een nieuw contract per mail ontvangen, weer online getekend en kort daarop weer exact dezelfde standaard mail als ruim 3 weken geleden dat er nu 2 weken bedenktijd in gaan.
Me realiserend dat ik daarna waarschijnlijk ook weer die week extra ga krijgen en dan al anderhalve maand verder ben voordat de auto zelfs maar besteld gaat worden ben ik eens op internet gaan zoeken of ik de enige ben met dit soort ervaringen en kwam toen op deze website terecht.
Mezelf eerst voor mijn kop geslagen dat ik dit hele traject niet direct begonnen ben met een zoekactie op DuckDuckGo en daarna LeasePlan laten weten dat ik GRAAG gebruik maak van de bedenktijd en dat ze de Mazda ergens kunnen gaan stoppen waar de zon niet schijnt.
Ik ga nu exact dezelfde auto gewoon bij de dealer om de hoek leasen, direct vanuit de showroom, voor nog een paar tientjes meer, maar met direct persoonlijk contact, duidelijk en direct antwoord op mijn vragen en een geweldige service direct in mijn eigen woonplaats! Waarschijnlijk rij ik over een paar weken al vrolijk rond in mijn MX-5 terwijl mijn bedenktijd bij LeasePlan hoogstwaarschijnlijk gewoon nog door loopt.
Gelukkig heb ik een prima rechtsbijstandverzekering en ben ik al goed voorgelicht over mijn positie in deze situatie.
Adios LeasePlan, het gaat jullie goed!
Tenslotte wil ik bij deze, misschien niet van toepassing maar toch wel belangrijk, even alle lof uitspreken voor Freeroad Almere en dan met name voor Sander voor de inzet om te proberen dit tot een goed eind te brengen. Sander heeft duidelijk laten zien dat het nog WEL mogelijk is gewoon goed en persoonlijk contact te hebben en te luisteren naar de vragen van een consument!
[Aanvulling]
Woensdag 20 mei: Na wederom de tussenkomst van Sander Greve van Freeroad Almere heeft LeasePlan eindelijk persoonlijk (telefonisch) contact met me opgenomen. Ik heb mijn frustraties geuit over de gang van zaken en de nieuwe 2 weken wachttijd (waarschijnlijk 3) en de medewerker bood zijn excuses aan en zei dat ze dat soort automatische meldingen niet eenvoudig uit konden zetten maar dat mijn vernieuwde contract niet weer opnieuw de wachttijd hoeft te doorlopen. Het duurde allemaal wat langer omdat het model wat ik uiteindelijk kon gaan leasen officieel niet in hun assortiment zit, dus er moest nog het een en ander berekend worden.
Een paar uur later belde Sander weer op om te melden dat de Mazda door LeasePlan besteld is en dat deze geleverd kan worden op een kortere termijn dan ik in de eerste plaatst al verwacht had.
Al met al dus weer een hele dikke pluim voor Sander van Freeroad, maar ook mijn complimenten voor LeasePlan om het niet zomaar te laten varen maar het na enig aandringen toch snel en persoonlijk af te handelen.
Ik heb er weer wat vertrouwen in!
Sterke punten
Snelle (geautomatiseerde) reacties via de mail.
Na enig aandringen bereid de regeltjes wat aan te passen om toch iets te kunnen leveren.
Zwakke punten
Totaal geen persoonlijke reacties.
Onjuiste informatie.
Eenzijdig aanpassen van regeltjes.
Ongeïnteresseerd.